وقتی که مشغول طراحی و ساخت اتاق فرار هستید و ایدهای برای سناریوی بازی پیدا کردید، حتماً سعی کنید تمام لحظات، صحنهها، پیچشها یا حتی دیالوگهایی که به ذهنتون میرسه و دوستشون دارید رو یادداشت کنید. ایدهها همیشه به ذهن ما میرسن و از حق نگذریم، واقعا کلی هستن و شاید در حد فضا و مفهوم کلی بازی به ما کمک کنن. بدون تعارف، گیم مستر ها را باید دارای نقشی تعیین کننده در کیفیت یک اتاق فرار دانست. گیم مسترها باید بتوانند علاوه بر ایجاد یک ارتباط دو طرفه و صمیی با هر گروه از بازیکنان، در قبل و حین انجام بازی، بتوانند به سوالات آنها پاسخی خوب و کافی بدهند. اطلاعات یک مدیر بازی حرفه ای باید در سطح خوبی باشد تا از پس هر سوالی بربیاید.
طراحی جریان بازی
قبل از هرچیزی بهتون پیشنهاد می کنم در مورد ژانری که میخواین کار کنین، فیلمای خوب ببینین و کتاب زیاد بخونین. اطلاعاتتون رو به روز کنین و از دیدن اتاق های فرار مجموعه های مختلف غافل نشین. متراژ بازی به علت شوآف(خودنمایی) برخی از مجموعهها و مانور بیش از اندازه روی متراژ بالا و اتکای تبلیغاتی صرف روی این موضوع امروز تبدیل به یک فاکتور برای انتخاب اتاق فرار توسط بازیکنان شده که با اندکی تامل میتوان به این نتیجه رسید که فاکتور اشتباه و ناصحیحیست. اما جدای از سختی و آسونی معماها، باید تکتک جزئیات دیگۀ بازی مثل دکور، معماها، قابل فهم بودن سناریو، سطح فضاسازی، انتخاب موسیقی و … رو با گروههای آزمایشی چک کنید و از اونها بازخوردهای اولیه بگیرید. گاهی اوقات، اگه مطمئن نیستید که فرایند استخدام رو از کجا شروع کنید، بهترین کار اینه که تمام کارهایی رو که باید انجام بدید یادداشت کنید. انجام این کار میتونه یه نقطۀ شروع عالی برای ارزیابی نیازهای شغلی برای استخدام افراد مختلف باشه.
- علاوه بر اتاق لازم است در واحد کنترل نیز از تجهیزات متعددی استفاده شود.
- فقط هر چی به ذهنتون میرسه بنویسید تا ذهنتون احساس خالی بودن و ضعیف بودن نکنه و همهش غُر نزنید که ایدهای ندارم.
- انتخاب ژانر و تم بازی در قدم اول تنها رسیدن به یک جواب کلی است که با گذشت زمان میتوان به یک انتخاب نهایی رسید.
- در کنار استخدام اکتور نیاز به گیم مستر نیز است، گیم مستر فردی است که بازکنان پس از ورود به مجموعه با آن ملاقات میکنند پس سعی کنید فردی را انتخاب کنید که به وظایف خود مسلط باشد.
پس از تکمیل اتاق، تجزیه و تحلیل 10 تا 15 دقیقه ای از نقاط قوت و ضعف تیم خود و همچنین آمار تک تک بازیکنان دریافت خواهید کرد. وقتش رسیده تا خیالمون راحت باشه و این مرحله هیجان انگیز و بدست متخصصین کارخانه بسپاریم. تحلیل و شناسایی الزامات بازیکنان و بازار به منظور ساخت و اجرای درست پروژه برای رسیدن به نقطه مطلوب. ایده خوب نقطه طلایی شکل گیری یک کسب و کار است، همان راه حل خلاقانه برای یک موضوع خاص. تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به اتاق فرار دژاوو می باشد.
بازی اتاق فرار به عنوان یک بازی گروهی انجام می شود که براساس سناریوی تعیین شده برای هر کدام، تعداد افراد گروه باید بین ۴ الی ۸ نفر باشند. معماهای مطرح شده برای بازی و نوع سرنخ ها و محل پنهان سازی آنها از دیگر بخش های مرتبط با سناریوسازی است که طراحی حرفه ای آن می تواند به شدت هیجان بازی را بیشتر کند. افراد متخصص در این حوزه از هوش بسیار بالایی برخوردار بوده و با کدهای رمز، معماهای مختلف و تست هوش و بازی های فکری کاملا آشنا هستند. در بازی اتاق فرار مسئله تیم ورک بسیار حائز اهمیت می باشد تعداد نفرات جهت اجرای بازی بین ۶ یا ۸ نفر می باشند که بسته به سناریو تعداد افرادی که می توان با آنها بازی را انجام داد اتاق فرار کارخانه متفاوت است . علت اهمیت این موضوع، کشف متوسط درآمد اتاقهای فرار است تا بتوان با آن سرمایهگذار را متقاعد کرد.
مراحل ساخت اتاق فرار
طراحی بازی اتاق فرار چجوریه؟ ویرگول | آل اسکیپ
اما مهم است که وقتی بازیکن متوجه میشود که چگونه این معما حل شده پنج دقیقه بیشتر طول نکشد. وقتی چندین طراح به طور همزمان روی یک معما کار میکنند، باید بسیار مراقب باشند تا سرنخهای زیادی از یک معما در اتاق باقی نماند. زیرا در این حالت، ممکن است معما فراموش شود و یافتن سرنخها پیچیدهتر از معما شود. همچنین لازم است ضمن حفظ توالی و سناریوی داستان، بین سرنخهای هر یک از معماها تفاوت قائل شوید. این بدان معنی است که یک سرنخ باید به خوبی شناخته شود که به کدام معما مربوط می شود. تجربه و دانش کارشناسان آریو در حین فرآیند مشاورهی صفر تا صد در کنارتان خواهد بود تا با توجه به سلیقهی شما و نیاز بازار به شما کمک کند که مناسبترین سناریوها را انتخاب نمایید.